Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Czy nieobecności w szkole mogą być wyznacznikiem problemów psychicznych uczniów?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Czy nieobecności w szkole mogą być wyznacznikiem problemów psychicznych uczniów?

Niska frekwencja uczniów w szkole nie tylko przyczynia się do problemów w nauce, ale może także wpłynąć na rozwój emocjonalny i społeczny. Powody absencji szkolnej bywają różne. Naukowcy sugerują, że niska frekwencja szkolna może wskazywać na obecne lub przyszłe problemy ze stanem zdrowia psychicznego. Nieobecności powinny być sygnałem do podjęcia wczesnej interwencji.

Problemy uczniów, na które trzeba zwrócić uwagę

Problemy ze zdrowiem fizycznym i psychicznym, depresja, nerwica, neuroróżnorodność, problemy rodzinne czy poczucie odrzucenia przybierają na wadze, kiedy uczeń zobowiązany jest do interakcji z rówieśnikami i nauczycielami. Nauka, testy, odpowiedzi przy tablicy mogą być powodem dodatkowego stresu. Takie sytuacje wywołują wewnętrzny paraliż, dlatego uczeń woli notorycznie opuszczać zajęcia, uznając to za najlepsze rozwiązanie w danej chwili. Jeśli nieobecność skutkuje izolacją społeczną i gorszymi wynikami w nauce, może to pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym. Wczesna interwencja i pomoc zmniejszy stres i trudności pokonywane przez młodego człowieka oraz wpłynie na samopoczucie i dobrostan w późniejszym życiu.

Przeczytaj także: Dlaczego powinniśmy dbać o zdrowie psychiczne i emocjonalne dziecka?

Wskaźnik absencji wyższy wśród uczniów z zaburzeniami – wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców

Naukowcy z uniwersytetów w Swansea, Cardiff i Cambridge oraz NHS Wales zbadali związek między frekwencją (nieobecności i wykluczenia) a neuroróżnorodnością, zdrowiem psychicznym i samookaleczeniem uczniów. Badanie przeprowadzono u 437 412 uczniów szkół walijskich w wieku od 7 do 16 lat w latach 2009–2013. Raport opublikowano w The Lancet Psychiatry. Podkreśla on, że uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi, psychicznymi lub samookaleczeniami zdiagnozowanymi i odnotowanymi przed ukończeniem 24. lat częściej opuszczają zajęcia szkolne. Wskaźniki absencji i wykluczenia były wyższe po 11. roku życia u wszystkich dzieci, ale nieproporcjonalnie większe u dzieci z zaburzeniami. Badanie wykazało również, że osoby z więcej niż jednym zaburzeniem były bardziej narażone na nieobecność i wykluczenie. W badaniu zidentyfikowano również ważne różnice między płciami. Dziewczęta z zaburzeniami neurorozwojowymi, depresją i nadużywaniem substancji psychoaktywnych były bardziej narażone na nieobecność, a chłopcy częściej byli wykluczani.

Konieczność podjęcia działań

Dane dotyczące analizy frekwencji i wykluczeń mogą dostarczyć przydatnych informacji, które pozwolą dorosłym podjąć konkretne działania służące młodzieży. Profilaktyka zdrowia psychicznego w szkołach może pomóc w budowaniu odporności, umożliwiając uczniom skuteczne radzenie sobie z problemami i poprawą samopoczucia. Może również, kiedy zajdzie taka potrzeba, ułatwić znalezienie dodatkowej pomocy. Takie wsparcie jest niezwykle ważne w obecnym czasie, kiedy młodzież w związku z pandemią doświadcza nieprzyjemnych stanów i emocji.   Źródło: https://www.eurekalert.org/news-releases/935994 Autor: Daniel Buchowiecki – nauczyciel dyplomowany i wychowawca Warto przeczytać także: Czym jest OCD? Jak wspierać uczniów z zaburzeniem obsesyjno-kompulsywnym?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 9:00-17:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content