Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Uczniowie, którzy powtarzają klasę częściej doświadczają znęcania się

Edukacja szkolna i przedszkolna / Psychologia
Uczniowie, którzy powtarzają klasę częściej doświadczają znęcania się

Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i ta zasada nie jest wyjątkiem także w odniesieniu do dziecka, które musi powtarzać klasę. Niestety, jak pokazują badania przeprowadzone przez Uniwersytet Fudan, tacy uczniowie doświadczają w szkole wielu nieprzyjemności od swoich rówieśników. Xiavuna Zuo z Uniwersytetu Fudan był autorem badań, a opublikowało je czasopismo naukowe „PLOS Medicine”. Dane zebrano od niemal 500 tysięcy uczniów w wieku od 15 do 16 lat z 74 krajów całego świata. Dane pochodziły od Programme for International Student Assessment* (PISA) z 2018 roku. Ogółem 12,25 procenta uczniów musiało powtarzać rok. Z tego grona 30,32 procenta przyznało, że przynajmniej kilka razy na miesiąc doświadczyło bullyingu w szkole. Uczniowie powtarzający rok, byli zdecydowanie częściej (95 procent) ofiarami znęcania się niż uczniowie, którzy zdali do kolejnej klasy. Co ciekawe, dziewczynki, które nie zdały do kolejnej klasy, były bardziej narażone na bullying ze strony chłopców.

Inni czytali: Jak pomóc dziecku, które stało się kozłem ofiarnym?

Uczniowie powtarzający klasę doświadczali różnych form prześladowania: wyśmiewania, gróźb, zabierania rzeczy, przemocy fizycznej, a rówieśnicy nie akceptowali ich w grupie.

– Wyniki badań powinny być bardzo niepokojące dla rodziców, nauczycieli i dyrektorów, szczególnie w krajach, gdzie powtarzanie klasy przez młodzież jest dość powszechne – piszą autorzy badania. – Powtarzanie roku jest ściśle związane z prześladowaniem, jakiego doświadczają uczniowie, zarówno chłopcy jak i dziewczęta.

* Programme for International Student Assessment (PISA) – międzynarodowe badanie koordynowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów po 15. rok życia dla poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych.

Artykuł powstał na podstawie publikacji: „Students who repeat a grade experience more bullying, study finds”.

Dowiedź się również, co naukowcy mówią o związku między nieobecnościami uczniów w szkole, a ich zdrowiem psychicznym.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 9:00-17:00
Napisz do nas wiadomość
[email protected] Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content